Fietsen naar School

Hoe eerder een kind begint met fietsen, hoe groter de kans is dat hij of zij dat blijft doen tot op late leeftijd. De rit van huis naar de basisschool is ideaal om goed te oefenen met het fietsen en de omgang met het verkeer. Dit traject kan een positieve motivatie bieden om alle korte afstanden lekker met de fiets af te leggen.

Veilige Schoolroutes
We willen dat kinderen zo veel mogelijk op de fiets naar school gaan. Echter, veel ouders vinden het onveilig en zien veel beren op de weg. Door voor kinderen een veilige schoolroute te creëren die is terug te vinden in een fietsrouteplanner, wordt het makkelijker om zelf naar school te fietsen. De veilige schoolroute is bedoeld om zekerheid te bieden dat kinderen met zo min mogelijk autoverkeer of drukke kruispunten in aanraking komen. Niet omdat ze er niet mee om kunnen gaan, maar om het meeste fietsplezier uit het fietsen naar school te halen.

De Veilige Schoolroute heeft voordelen voor de leerlingen, de ouders en de school:
• Kinderen gaan vaker (alleen) op de fiets
• Ouders hoeven zich minder zorgen te maken over overig verkeer op de weg
• Kinderen hoeven minder rekening te houden met hun omgeving maar kunnen zich richten op het fietsen en al het plezier er om heen
• Stimulans voor meer beweging van de kinderen
• Door het fietsen naar school kunnen kinderen zich beter concentreren en beter leren

Om een veilige schoolroute aan te kunnen bieden dient deze getest te worden aan de hand van kenmerken. Dit kan gedaan worden door vrijwilligers van de Fietsersbond die ervaring hebben met de kenmerken uit de huidige routeplanner. Zodra een route is getest en aan eisen van een veilige schoolroute voldoet, wordt deze in routeplanner gezet. Om te bepalen welke routes er zijn om op school te komen, vullen alle kinderen van de school hun eigen route naar school in op een kaart.

We vinden het belangrijk dat alle kinderen op de leeftijd van 8 jaar een eigen fiets hebben, en de kans krijgen om veilig en comfortabel te fietsen. Een veilige schoolroute draagt daar aan bij, en tenslotte ook aan het fietsgeluk in Nederland. Het doel is om ervoor te zorgen dat alle kinderen die met de fiets naar school gaan, een veilige schoolroute (kunnen) fietsen.

Fietsuitdaging
Om fietsen op jonge leeftijd te stimuleren roepen we ouders op om het goede voorbeeld te geven. Maar dan wel samen met hun kind(eren).

De challenge roept ouders op om samen met hun kind(eren) wat vaker op de fiets te stappen. Dit is de belangrijkste verandering die we hebben doorgevoerd. Wij zien kinderen als ambassadeurs en als zij zelf willen fietsen, en zich bewust worden van de voordelen kunnen zij hun ouders stimuleren. Ouders kunnen daarom samen met hun kind(eren) een dag afspreken waarop ze kiezen voor de fiets en daardoor minimaal een keer per week naar school fietsen. Maar natuurlijk liever vaker!

Het doel van de challenge is om bewustwording te creëren. Wel ligt er nog een uitdaging om de ernst van de situatie bij ouders bekend te maken. Waarom zou je niet toch even de auto pakken als je daarna toch doorrijdt naar je werk? Uit de laatste cijfers blijkt dat 97% van de kinderen op loop- of fietsafstand van hun school woont, maar dat slechts 67% daadwerkelijk de fiets pakt. Daar moeten we wat aan veranderen, want juist op die korte afstanden is winst te behalen. Als ouders zich ervan bewust worden dat het fietsen op jonge leeftijd en kind op lange termijn veel meer mogelijkheden én vrijheid biedt, hopen we dat zij hun gedrag daarop gaan aanpassen.

Als ouders en kinderen de uitdaging aangaan telt dit als een 0-meting. Na de periode waarin de uitdaging loopt (gedurende een maand) wordt er een evaluatieformulier verzonden om te meten of deelnemers zich inderdaad aan de actie hebben gehouden.

Neem contact op
Wilt u meer weten over de Veilige Schoolroutes? Mail dan naar Arjen Klinkenberg via a.klinkenberg@fietsersbond.nl of bel naar 030-2918122. Als u meer informatie wilt over de Fietsuitdaging kunt u contact opnemen met Carmen Meijer via c.meijer@fietsersbond.nl of bel naar 030-2918118.